Zespół Szkół Gminnych w Baczkowie im. Adama Mickiewicza

  • STRONA GŁÓWNA
  • SZKOŁA
    • HISTORIA NASZEJ SZKOŁY
    • PATRON
    • STATUT
    • DYREKCJA
    • RADA RODZICÓW
    • GRONO PEDAGOGICZNE
    • SAMORZĄD UCZNIOWSKI
    • NASZA MISJA I WIZJA
    • GALERIE
  • DLA UCZNIÓW
    • PODZIAŁ GODZIN
    • PRZERWY MIĘDZYLEKCYJNE
    • ŚWIETLICA
    • BIBLIOTEKA
    • NASZE KLASY
    • MAŁOPOLSKIE KONKURSY KURATORYJNE
  • DLA RODZICÓW
    • KALENDARZ ROKU SZKOLNEGO
    • HARMONOGRAM SPOTKAŃ Z RODZICAMI
    • IMPREZY I UROCZYSTOŚCI
    • REFORMA OŚWIATY
  • PEDAGOG
    • DLA RODZICA
    • DLA UCZNIA
  • EGZAMIN ÓSMOKLASISTY
    • WYTYCZNE PRZEPROWADZENIA EGZAMINU
    • HARMONOGRAM
    • JĘZYK POLSKI
    • MATEMATYKA
    • JĘZYK ANGIELSKI
  • PRACA I OSIĄGNIĘCIA
    • PROGRAMY/PROJEKTY
    • PROJEKTY
      • Projekt Grant 3
    • SUKCESY
    • PRZYJACIELE I PARTNERZY
  • PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA
    • Biologia
    • Chemia
    • Edukacja dla bezpieczeństwa
    • Fizyka
    • Geografia
    • Historia
    • Informatyka
    • Język angielski
    • Język niemiecki
    • Język polski
    • Matematyka
    • Muzyka
    • Plastyka
    • Przyroda
    • Religia
    • Technika
    • Wiedza o społeczeństwie
    • Wychowanie fizyczne
  • RODO
  • IOD
  • KONTAKT
  • DLA NAUCZYCIELI I PRACOWNIKÓW
  • POZNAJ POLSKĘ
    • Sprawozdanie Kraków
    • Sprawozdanie Warszawa
  • ODKRYWAM MAŁOPOLSKĘ
    • SPRAWOZDANIE Z WYJAZDU
  • REKRUTACJA 2023/2024
    • REKRUTACJA DO KLASY PIERWSZEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ 2023/2024
    • REKRUTACJA DO GMINNEGO PRZEDSZKOLA 2023/2024
  • LABORATORIA PRZYSZŁOŚCI
    • LABORATORIA PRZYSZŁOŚCI
      • Wrzesień/ Październik
      • Listopad
      • Grudzień
    • LABORATORIA OFERTY

PATRON

ADAM MICKIEWICZ

24.XII.1798 – 26.XI. 1855

           (…)
Razem, młodzi przyjaciele!…
W szczęściu wszystkiego
są wszystkich cele;
Jednością silni, rozumni szałem,
Razem, młodzi przyjaciele!…
(…)

  Fragment ” Ody do młodości” Adama Mickiewicza

Patron ZESPOŁU SZKÓŁ GMINNYCH

IM. ADAMA MICKIEWICZA

W BACZKOWIE

 ADAM MICKIEWICZ

Dzieciństwo i młodość

   Mickiewicz przyszedł na świat 24 grudnia 1798 r. w Zaosiu na dawnych ziemiach litewskich. Wychowywał się w pobliskim Nowogródku, gdzie ojciec jego, Mikołaj, zdeklasowany szlachcic herbu Poraj, pracował jako obrońca sądowy.    Po ukończeniu miejscowej, prowadzonej przez dominikanów, szkoły (1815) udał się na studia filologiczno-historyczne do Wilna. Utrzymywał się ze stypendium, które po ukończeniu studiów (1819) musiał odpracować jako nauczyciel szkoły powiatowej w Kownie (1819 – 1823). W czasie studiów wpływ na kształtowanie się jego osobowości, poziomu wiedzy i poetyckiego talentu wywarli zwłaszcza tacy profesorowie, jak filolog klasyczny Ernest Groddeck, historyk i teoretyk literatury Leon Borowski oraz historyk Joachim Lelewel.

Filomaci i filareci

   W roku 1811 wspólnie z najbliższymi przyjaciółmi – Tomaszem Zanem, Janem Czeczotem, Józefem Jeżowskim, Onufrym Pietraszkiewiczem, Franciszkiem Malewskim – Mickiewicz założył tajne Towarzystwo Filomatów (Miłośników Nauki), a następnie Towarzystwo Filaretów (Miłośników Cnoty). Stowarzyszenia te miały na celu przygotowanie młodzieży do działalności w różnych dziedzinach życia narodu pozbawionego własnej państwowości. Pierwszym znaczącym doświadczeniem stał się więc dla Mickiewicza udział w młodzieżowym “Związku bratnim”, w którym zdobywał umiejętność kierowania tajną organizacją, pisania dokumentów programowych oraz posługiwania się literaturą. Literackim wyrazem tej atmosfery i doświadczeń stała się m. in. Pieśń filaretów (1820), a najogólniejszym programem ideowym “Oda do młodości” (1820).

Nieszczęśliwa miłość.

Kontakt z folklorem

   Drugim doświadczeniem młodzieńczym była nieszczęśliwa miłość do Marii z Wereszczaków hrabiny Wawrzyńcowej Puttkamerowej. Na drodze do szczęścia kochanków stanęło zawarte w 1821 r. małżeństwo Puttkamerów. Zakochana w poecie Maria pozostała więc jedynie Marylą, uosabiającą w jego utworach romantyczny ideał miłości. Trzecim doświadczeniem Mickiewicza był kontakt z folklorem. Znajomość ludowych – zarówno polskich, jak i białoruskich – pieśni, baśni, podań i obrzędów przyszły poeta wyniósł już z rodzinnego domu , a następnie nieustannie je wzbogacał. W tych formach ludowej kultury dostrzegał wyraz narodowej tradycji oraz źródło inspiracji do tworzenia nowego typu poezji. Literackim owocem tej inspiracji stały się “Ballady i romanse” (1822), “Dziadów część II i IV” oraz “Grażyna” (1823). Rok opublikowania pierwszego tomu Poezji Mickiewicza (1822) przyjęto jako datę początku romantyzmu w Polsce

Więzienie i zesłanie

   Po wykryciu w roku 1823 organizacji filomackich władze carskie osadziły Mickiewicza w zamienionym na więzienie klasztorze bazylianów w Wilnie. (Do dziś zachowała się cela, w której siedział, nazywana celą Konrada). Po procesie skazano go jesienią 1824 r. wraz z kolegami na osiedlenie się w głębi Rosji. Więzienie, proces i zesłanie – to kolejne etapy życiowych doświadczeń i charakterystyczne rysy romantycznej biografii poety.

   Z Wilna wyjechał najpierw do Petersburga, a następnie do Odessy i Moskwy. Tu zetknął się z rosyjskim życiem literackim oraz działalnością spiskową. Bywał w salonach rosyjskiej elity intelektualnej (m. in. Zenaidy Wołkońskiej), gdzie zasłynął jako wybitny improwizator. W czasie wycieczki na Krym (lato 1825) miał okazję zetknąć się z kulturą orientalną i egzotycznym krajobrazem. Wszystko to wpłynęło na poszerzenie jego wyobraźni i wrażliwości literackiej. W warunkach rosyjskich Mickiewicz dojrzał ideowo i ukształtował się jako romantyczny poeta narodowy. Przymusowe oddalenie od kraju oraz długie podróże pogłębiały w nim poczucie wyobcowania i samotniczej misji patriotycznej.

   Doświadczenia okresu rosyjskiego zaowocowały kolejno “Sonetami” (1826), “Konradem Wallenrodem” (1828), a w dalszej kolejności “Dziadów częścią III” z nasyconym rosyjskimi realiami “Ustępem” i wierszem “Do przyjaciół Moskali” (1832).

Romantyczne podróże

   W maju 1829 r. poecie udało się opuścić Rosję i rozpocząć prawie dwuletnią wędrówkę po Europie. Z Petersburga trasa prowadziła przez Hamburg, Berlin , Drezno, Pragę, Karlove Vary, Weimar (słynna wizyta u Goethego), Bonn , Szwajcarię, przełęcz Splugen – do Wenecji, Florencji, Rzymu (miłość do hrabianki Ankwiczówny), Neapolu, na Sycylię, a stąd do Genewy (spotkanie z Zygmuntem Krasińskim, wycieczka w Alpy) i z powrotem do Rzymu (przeżycia religijne), dokąd w grudniu 1830 r. dotarła także wiadomość o wybuchu powstania w Warszawie.

Próba przyłączenia się do powstania

   Romantyczna wędrówka, stanowiąca kolejny charakterystyczny rys biografii poety, została zakończona. Mickiewicz zdecydował się wracać do ojczyzny z zamiarem przyłączenia się do powstania. Po bezowocnych, okrytych tajemnicą oczekiwaniach przybył w czerwcu 1831 r. do Paryża, a stąd pod przybranym nazwiskiem (Adam Muhl) został skierowany przez Legację Polską (przedstawicielstwo rządu powstańczego) do Warszawy. W sierpniu dotarł do Wielkopolski.  Gotowość wzięcia udziału w walce zbrojnej o niepodległość oraz związane z tym przeżycia – to dalszy znamienny rys biografii romantycznego poety. Literackim rezultatem tych doświadczeń stały się m. in. napisane w 1831 r. wiersze o tematyce powstańczej: “Śmierć pułkownika”, “Nocleg”, “Reduta Ordona”.

Emigracja.

 Drezno – Paryż – Lozanna

   Wyjeżdżając z gościnnej Wielkopolski do Drezna, poeta podzielił losy wielu rozbitków powstania i rozpoczął kolejny, typowy rozdział swojej biografii – przymusową wieloletnią emigrację. W atmosferze klęski powstania stworzył w Dreźnie w 1832 r. swoje główne dzieło romantyczne – “Dziadów część III”. 31 lipca 1532 r. przybył z Drezna do Paryża, gdzie z niewielkimi przerwami spędził resztę tułaczego życia. Odnowił znajomość z poznanym jeszcze w Wilnie Słowackim. Włączył się także aktywnie w życie emigracji (członkostwo w Towarzystwie Literackim, Towarzystwie Litewskim i Ziem Ruskich, Towarzystwie Pomocy Naukowej, Komitecie Narodowym Lelewela i in.).Przewidując rychły wybuch ogólnoeuropejskiej rewolucji, sądził, podobnie jak cała emigracja, że pobyt na obczyźnie nie potrwa długo. Głównymi więc utworami związanymi z tą działalnością poety stały się “Księgi narodu polskiego” i “Księgi pielgrzymstwa polskiego” (1832) oraz artykuły ogłaszane w “Pielgrzymie Polskim”, którego przez pewien okres był także głównym redaktorem (kwiecień – czerwiec 1833).

   Zmęczony emigracyjnym życiem oraz rozczarowany wobec monarchistycznej Europy, poddawany wraz z całą emigracją różnym zakazom i szykanom (m. in. zakaz przenoszenia się z miejsca na miejsce), wskrzeszał wartość narodowej historii, tworząc “Pana Tadeusza” (1833, wyd. 1834).

   W 1834 r. ożenił się z córką słynnej ówczesnej polskiej pianistki Marii Szymanowskiej – Celiną (1812 – 1855), która urodziła mu sześcioro dzieci. Trudna sytuacja materialna zmusiła poetę do napisania po francusku dwu dramatów (“Konfederatów barskich” i “Jakuba Jasińskiego”,1836), przeznaczonych dla francuskiego teatru, których jednakże nie udało się wystawić. Na rok akademicki 1839 / 1840 przeniósł się więc do szwajcarskiej Lozanny, gdzie otrzymał stanowisko profesora literatury łacińskiej. Tutaj stworzył też cykl liryków, zwanych lozańskimi (“Gdy tu mój trup”, “Nad wodą wielką i czystą”, “Snuć miłość”, “Polały się łzy”).

Legion Polski we Włoszech

   W czasie Wiosny Ludów (1848) Mickiewicz udał się do Rzymu, aby tu stworzyć własną formację wojskową (Legion Polski), która miała wziąć udział w europejskich walkach ludów przeciwko monarchiom i tym samym przyczynić się do odzyskania przez Polskę niepodległości. Dla Legionu napisał radykalny program, w którym ukazał wizję republikańsko-demokratycznej Polski (uwłaszczenie chłopów, równouprawnienie kobiet i Żydów), i nazwał go “Składem zasad” (1848). Nie uzyskawszy poparcia papieża ani bogatych i wpływowych emigracyjnych stronnictw politycznych, kilkunastoosobowy Legion pod wodzą poety przemaszerował manifestacyjnie z Rzymu do Mediolanu, gdzie został podporządkowany władzom Lombardii i przez rok walczył z Austriakami.

Ostatnia próba walki o Polskę

   Swoje nadzieje polityczne na odzyskanie przez Polskę niepodległości związał Mickiewicz z osobą Napoleona III oraz rozpoczętą w 1854 r. wojną między Francją, Anglią i Rosją (tzw. wojna krymska). Po śmierci żony zostawił nieletnie dzieci w Paryżu i jesienią 1855 r. wyjechał do Koastantynopola (Istambułu), by swoim autorytetem wesprzeć akcję formowania tutaj oddziałów tzw.kozaków otomańskich, którzy mieli wziąć udział w walce z Rosją. Rozgoryczony politycznymi tarciami, zmęczony psychicznie i fizycznie Mickiewicz uległ niespodziewanie atakowi cholery. Zmarł 26 listopada 1855 r. Jego śmierć wywołała ogromną konsternację i żałobę wśród Polaków oraz wszystkich narodów słowiańskich, dostrzegajacych w nim swego duchowego przywódcę.  Po upływie kilku miesięcy zwłoki poety przewieziono do Paryża i złożono na cmentarzu polskim w Montmorency. W roku 1890 sprowadzono je na Wawel. Dzieło poety stało się trwałą częścią naszej świadomości narodowej. Jego utwory towarzyszą nam od dzieciństwa. Są nieustannie wznawiane i komentowane. Przełożono je niemalże na wszystkie języki świata. W Nowogródku, Wilnie, Paryżu, Istambule, Śmiełowie i Warszawie otwarto także muzea lub stałe ekspozycje poświęcone jego twórczości i postaci.

NAJNOWSZE WYDARZENIA

  • Szkolny Konkurs Kolęd i Pastorałek 2023

    ...
  • 11144

    ...
  • Fundacja Św. Mikołaja

    Nasza szkoła otrzymała wspracie finansowe od Fu...
  • Zajęcia z Laboratorium Przyszłości

    #labarotoriaprzyszlosci...
  • Szkolny Konkurs „MOJA MAGICZNA OZDOBA BOŻONARODZENIOWA”

    Organizatorem konkursu jest Szkoła Podstawowa w...

Z ŻYCIA SZKOŁY

  • Aktualności
  • Bez kategorii
  • Galerie

ARCHIWUM

  • styczeń 2023
  • grudzień 2022
  • listopad 2022
  • wrzesień 2022
  • lipiec 2022
  • czerwiec 2022
  • maj 2022
  • marzec 2022
  • luty 2022
  • styczeń 2022
  • grudzień 2021
  • listopad 2021
  • październik 2021
  • wrzesień 2021
  • sierpień 2021
  • lipiec 2021
  • czerwiec 2021
  • maj 2021
  • kwiecień 2021
  • marzec 2021
  • luty 2021
  • styczeń 2021
  • grudzień 2020
  • listopad 2020
  • październik 2020
  • wrzesień 2020
  • sierpień 2020
  • czerwiec 2020
  • maj 2020
  • kwiecień 2020
  • marzec 2020
  • luty 2020
  • styczeń 2020
  • grudzień 2019
  • listopad 2019
  • październik 2019
  • wrzesień 2019
  • sierpień 2019
  • lipiec 2019
  • czerwiec 2019
  • maj 2019
  • kwiecień 2019
  • marzec 2019
  • luty 2019
  • styczeń 2019
  • grudzień 2018
  • listopad 2018
  • październik 2018
  • wrzesień 2018
  • sierpień 2018
  • lipiec 2018
  • czerwiec 2018
  • maj 2018
  • kwiecień 2018
  • marzec 2018
  • luty 2018
  • styczeń 2018
  • grudzień 2017
  • listopad 2017
  • październik 2017
  • wrzesień 2017
  • Przedmiotowy System Oceniania
    • Biologia
    • Chemia
    • Edukacja dla bezpieczeństwa
    • Fizyka
    • Geografia
    • Historia
    • Informatyka
    • Język angielski
    • Język niemiecki
    • Język polski
    • Matematyka
    • Muzyka
    • Plastyka
    • Przyroda
    • Religia
    • Technika
    • Wiedza o społeczeństwie
    • Wychowanie fizyczne

© 2017 Zespół Szkół Gminnych im. Adama Mickiewicza w Baczkowie

TOP Skip to content
Open toolbar

UŁATWIENIA

  • Powiększanie tekstu
  • Pomniejszanie tekstu
  • Odcienie szarości
  • Wysoki kontrast
  • Negatyw kontrast
  • Jasne tło
  • Linki podkreślone
  • Czytelne czcionki
  • Reset